دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1396 - 15:30
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

بارزانی همه‌پرسی اقلیم کردستان را به تاخیر می‌اندازد؟/ هزاران تروریست در راه بازگشت به اروپا

اهداف سفر رهبر جریان صدر به عربستان و امارات تا موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و بازگشت تروریست‌ها به اروپا؛ از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب زبان قرار گرفته‌است.
کد خبر : 204362

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


بارزانی همه‌پرسی اقلیم کردستان را به تاخیر می‌اندازد؟



پایگاه خبری عراق‌الیوم در گزارشی نوشت:‌ «منابع آگاه کُرد گفتند مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق این رویکرد را دارد که بدون دریافت ضمانت‌هایی که از آمریکا خواسته بود همه‌پرسی را به تاخیر بیندازد. همه‌پرسی‌ای که قرار است 25 سپتامبر (3 مهر) برگزار شود.»


این گزارش می‌افزاید:‌ «آمریکا تلویحا هشدار داده است در صورت برگزاری همه‌پرسی کمک‌های خود را به نیروهای پیشمرگه کرد قطع می‌کند. در این راستا یک مسئول عالی‌رتبه پنتاگون گفت نوبت آخر کمک‌های مالی به اقلیم در ماه جاری اعطا شد و توپ اکنون در زمین رهبران اقلیم کردستان است که آنچه را از آن ها خواسته شده است انجام دهند.»


نیروهای کرد به کمک‌های آمریکا نیاز دارند و قطع این کمک‌ها، امنیت منطقه مردستان را به خطر می‌اندازد، به‌ویژه اینکه داعش همچنان خطر بزرگی در استان کرکوک، همجوار استان اربیل پایتخت اقلیم کردستان، محسوب می‌شود.


هزاران تروریست در راه اروپا



روزنامه البناء چاپ لبنان نوشت:‌ «شبکه ای تی اس سوئیس گزارش کرد حدود 3 هزار فرد مسلح از گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره در آینده نزدیک خود را به اروپا خواهند رساند.»


طبق این گزارش، تروریست‌های اروپایی‌ از اتباع مختلف هستند و تعدادشان حدود 1200 تا 3 هزار نفر است و در حال بازگشت به سمت اروپا هستند. 30 درصد از آن‌ها که به‌طور غیر قانونی به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا بازگشته‌اند بازداشت شده‌اند.


ای تی اس سوئیس می‌افزاید: «افزایش تعداد تروریست‌هایی که به اروپا باز می‌گردند خطر حملات تروریستی را در سراسر این قاره افزایش می‌دهد.»


امارات در صف نخست حمایت از تروریسم قرار دارد



روزنامه الشرق چاپ قطر گزارش کرد: «طبق رتبه‌بندی ارائه شده از سوی مرکز تحقیقاتی بازل در زمینه فهرست مبارزه با پولشویی و خطرات حمایت مالی از تروریسم در سال 2017، قطر رتبه نخست حوزه خلیج فارس و دوم در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا را به دست آورد.»


در این رتبه‌بندی دولت امارات در جایگاه آخر حوزه خلیج فارس در زمینه مبارزه با پولشویی قرار دارد.


این رتبه بندی در حالی است که امارات، بحرین، عربستان و مصر، دولت قطر را به حمایت مالی از تروریسم متهم و این کشور را تحریم کرده‌اند.


مقتدا صدر دلایل سفرش را به امارات و عربستان بیان کرد



روزنامه اخبار الخلیج در گزارشی نوشت:‌ «مقتدا صدر، رهبر جریان صدر گفت سفرش به عربستان و امارات با هماهنگی حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق بوده است.»


وی که در منزلش در نجف میزبان تعدادی از خبرنگاران بود، تصریح کرد سفرش به عربستان و امارات برای گسترش همکاری‌ها میان عراق با کشورهای همسایه انجام شده است.


صدر این موضوع را که هدف از سفر و دیدارهایش، پیوستن به محوری علیه طرف دیگر باشد تکذیب کرد و گفت عراق قصد تقابل و اصطکاک با همسایگانش را در منطقه ندارد و بغداد خواهان گشایش و گفت‌وگو است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته